三宅です。
http://news.teamxbox.com/xbox/19818/Left-4-Dead-2-Announced/
で書かれていますが、LEFT 4 DEAD の AI Director 2 は、
Introducing the AI Director 2.0, L4D's dynamic gameplay is taken to the next level by giving the Director the ability to procedurally change weather effects, world objects, and pathways in addition to tailoring the enemy population, effects, and sounds to match the players' performance. The result is a unique game session custom fitted to provide a satisfying and uniquely challenging experience each time the game is played.
[真中の文章だけ]
AI Director 2 は、プレイヤーたちのプレイ能力(performance)に応じて、
プロシージャルに天候を変え、ワールドのオブジェクトを変え、
パスを変え、敵の出現の分布と数や、エフェクト、サウンドも変化させます。
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太陽の中心、とはイタリアのノーベル賞作家、カルヴィーノの言葉ですが、
「誰もが知っているが、決して直視できないもの」という比喩です。
AI Director のアプローチは誰でも思いつくし知っていたアプローチですが、
こういった方向で完成度高く実現するということは、
なかなか一つ壁を乗り越えた感があります。
たぶん開発者はこう言っていると思います。
「これだけ宣伝すれば、俺たちと同じことをしようっていう奴らも出てくるだろうな」
「あー、でも、結局、俺たちが直面したのと同じ穴にはまってしまうだろうな。
そこを抜けられればいいけどな。下手をすると、たいへんなことになるからな。」
みたいなー、ことを言っているのではないでしょうか?